Qatar står som värd för FIFA World Cup 2022 och evenemanget har minst sagt varit spännande att följa för fotbollsentusiaster över hela världen. Även om fotbolls VM innebär massor av underhållning i sig, är det trots allt många som vill öka spänningen, antingen genom live betting under tiden som matchen pågår, eller genom att spela casino, efter matchens slut.
Med tanke på att cirka 5 biljoner människor följer turneringen är det inte svårt att föreställa sig vilken inverkan fotbolls VM 2022 har på den globala spelmarknaden. Turneringen som hålls från den 21 november till 18 december kan man med säkerhet säga ökar intresset för vadhållning och casinospel lavinartat under perioden. Enligt vissa källor förväntas summan av pengar som spenderas på vadslagning uppnå flera miljarder dollar. Med tanke på att det är ett sportevenemang som ökar intresset och i förlängning pengarna som spenderas på vadhållning, kan man enkelt dra slutsatsen att det just är betting som utgör majoriteten av de pengarna, men att en viss procent dock spiller över till casinoindustrin.
Hur online casinon anpassat sig till VM
Att ett sportevenemang som VM kan öka intresset för casino kanske kan verka förvånande vid första anblick, men det är faktiskt mer logiskt än många kanske tror. Till att börja med är det så att många casinon även erbjuder vadslagningsmöjligheter och att linjen som en gång fanns mellan renodlade bettingsidor och nätcasinon sakta har suddats ut. Utöver traditionell sportvadslagning finns det många andra sätt som spelare med VM-intresse kan engagera sig i spel på casino på nätet.
Till exempel finns det mängder av casinospel med fotbolls tema, vilket gör att steget från betting till casino känns mindre för en sportintresserad. Några exempel på casinospel med fotbolls tema är:
- Live Football Studio: Detta live casino spel har lanserats av den svenska speltillverkaren Evolution och här snackas det fotboll i live chatten med andra riktiga spelare och med presentatörerna som även agerar dealers. Själva spelet liknar Baccarat, men där du istället ska välja hemmalag, bortalag eller oavgjort.
- Football: Champions Cup; Ytterligare ett VM-nyanserat casinospel från en svensk speltillverkare, dock utvecklad av NetEnt, som i sin tur ägs av Evolution. Detta är en spelautomat med symboler som innehåller diverse symboler som på annat sätt relaterar till fotboll och med en titel som åtminstone ger sken av ett renodlat VM-tema.
Online casinon erbjuder således unika möjligheter för VM-tittare att också testa lyckan på diverse online slots eller live casino spel och eftersom det idag oftast erbjuds spel inom båda kategorierna är det därför inte konstigt att VM 2022 även bidrar till en ökning av casinospelande på nätet.
Hur fotbolls VM påverkar svensk betting- och casinoindustri
Fotbolls-VM är ett av de mest populära sportevenemangen i världen och räckvidden av dess effekt sträcker sig till varje kontinent. Sverige är naturligtvis inget undantag utan även här har det en särskilt betydande inverkan på betting- och casinobranschen. När fansen förbereder sig för att heja på sina sekundära favorit lag under VM 2022 förbereder sig svenska speloperatörer för ett intensivt ökat intresse som kommer från denna ström av tittare.
I Sverige är fotboll trots allt en av de mest populära sporterna, med oddssättare som erbjuder en mängd olika specialspel och marknader relaterade till matcher i fotbolls VM. Att Sverige inte deltar i årets turnering kan dock säkerligen leda till ett visst nedsatt intresse för betting i just den här turneringen, om än förmodligen endast marginell.
VM i fotboll och dess inverkan på spelturism
Detta internationella evenemang drar uppmärksamhet från världens alla hörn, inte minst på grund av att det involverar lag från 32 olika länder. Vart fjärde år anordnar FIFA turneringen och hela världen ställer in sig på att se matcherna. Detta evenemang har givetvis en enorm inverkan på spelturismen på grund av att människor vill delta i aktiviteter som sportvadslagning i den lokala spelbutiken, eller genom att besöka ett landbaserat casino efteråt. Dessutom ger det spelindustrin en chans att skapa reklamkampanjer som driver kunderna mot deras tjänster samtidigt, som de ger dem värdefull exponering och publicitet.
Inte bara värdnationen, utan i princip alla länder berörs av turneringar av den här kalibern, men dessa siffror är naturligtvis svåra att definiera. Det gäller även prispengarna i VM som uppgår till gigantiska belopp.